Veidekkes HMS-pris til Sørlandssenteret

23.01.2014 - 11:38

Veidekkes HMS-pris for 2013 ble i går kveld tildelt prosjektet Sørlandssenteret. - Det var et enormt prosjekt med komplekse HMS-utfordringer i byggetiden som varte i hele fire år. Og de har virkelig synliggjort at god produksjon og god HMS henger sammen, sa konsernsjef Arne Giske ved utdelingen av prisen.

- På Sørlandssenteret har de hatt gjennomgående fokus på HMS gjennom hele prosjektet. De har registrert merkbar forbedring i den enkeltes HMS-fokus i løpet av prosjektperioden. De har hatt mange besøk fra andre Veidekkeavdelinger som har blitt inspirert og tatt med seg ideer til arbeidsmetoder til sine prosjekter, sa konsernsjef Giske.

Store utfordringer

Sørlandssenteret mellom Kristiansand og Lillesand var Nord-Europas største da utvidelsen var fullført til julehandelen i 2013. - Dette er det største prosjektet Veidekke Agder har vært med på. I tillegg var det et stort oppdrag for Veidekkebedriften Block Berge Bygg som leverte rundt 2.200 trailerlass med betongelementer, forteller administrerende direktør Are Westbye i Veidekke Agder. - Nærmere 1.100 arbeidere var innregistrert, og opp mot 300 av dem var i sving samtidig. Vi brukte det vi kaller involverende planlegging for å sikre eierskap hos alle som var involvert og ikke minst en gjennom­tenkt fremdriftsplanlegging, fortsetter Westbye.

Stolte og glade vinnere

- Denne prisen gjør alle medarbeiderne i Agder både stolte og ytterligere motiverte fremover. Vi har så mange flinke folk i Agder, og det er en ære å vinne Veidekkes HMS pris. Sørlands­senteret har satt en ny standard for HMS-arbeid som vi hat tatt med oss videre i våre prosjekter, avslutter Westbye.

Seks vinnere

Helse, arbeidsmiljø og sikkerhet er svært viktig for Veidekke, og konsernets pris deles i år ut for 16. gang. Vinneren velges ut basert på evaluering av seks kandidater fra Norge, Sverige og Danmark med vekt på prosjektenes forberedelser, gjennomførelse, holdninger og engasjement. Juryen bestod av Veidekkes konsernledelse.

Nedlastbart foto: http://www.flickr.com/photos/veidekke/12099717234

Adm. direktør Are Westbye i Veidekke Agder, tlf 90 07 84 33, are.westbye@veidekke.no

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke ASA, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er et av Skandinavias ledende entreprenørselskap og eiendomsutviklere med en omsetning på 20 milliarder kroner (2012) og 6 300 ansatte. Virksomheten omfatter bygge- og anleggsoppdrag, boligutvikling, asfaltvirksomhet, pukk og grus samt veivedlikehold. Våre verdier er profesjonell, redelig, entusiastisk og grensesprengende. Våre mål for HMS er likestilt med våre økonomiske mål. Veidekke kjennetegnes ved en sterk bedriftskultur med involvering og medeierskap som viktige byggesteiner. Over halvparten av de ansatte er medeiere og har til sammen rundt 20 % av aksjene i konsernet. Selskapet er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.